عدد الضغطات  : 5588
 
 عدد الضغطات  : 5450  
 عدد الضغطات  : 1553  
 عدد الضغطات  : 18217  
 عدد الضغطات  : 5786  
 عدد الضغطات  : 9835

الإهداءات

آخر 10 مشاركات
نفحات المروج Meadow Breezes (الكاتـب : محمود عباس مسعود - مشاركات : 958 - المشاهدات : 92925 - الوقت: 09:19 PM - التاريخ: 06-19-2021)           »          إستراحـــــــــة يوم الجمعة (الكاتـب : عبداللطيف المحويتي - آخر مشاركة : غادة نصري - مشاركات : 1875 - المشاهدات : 286347 - الوقت: 05:00 PM - التاريخ: 06-18-2021)           »          ترجمة عشر قصص قصيرة جدًا - للأديبة التونسية هدى القاطي (الكاتـب : نزار سرطاوي - آخر مشاركة : غادة نصري - مشاركات : 1 - المشاهدات : 248 - الوقت: 01:58 AM - التاريخ: 06-16-2021)           »          عجب الأيام (الكاتـب : مصطفى معروفي - آخر مشاركة : غادة نصري - مشاركات : 1 - المشاهدات : 39 - الوقت: 01:52 AM - التاريخ: 06-16-2021)           »          كرة القدم كما تمارس عربيا/وجهة نظر (الكاتـب : مصطفى معروفي - مشاركات : 0 - المشاهدات : 54 - الوقت: 02:04 PM - التاريخ: 06-11-2021)           »          قراءة في ديوان لشاعر مغربي (الكاتـب : مصطفى معروفي - مشاركات : 2 - المشاهدات : 109 - الوقت: 01:48 AM - التاريخ: 06-11-2021)           »          على هامش ديوان عذبة الروح * روز* / د. لطفي الياسيني (الكاتـب : لطفي الياسيني - آخر مشاركة : غادة نصري - مشاركات : 2 - المشاهدات : 61 - الوقت: 10:55 PM - التاريخ: 06-10-2021)           »          أحاديث ،، أقوال ،، حكم .... (الكاتـب : غادة نصري - مشاركات : 14103 - المشاهدات : 865148 - الوقت: 01:47 AM - التاريخ: 06-08-2021)           »          ديوان همسات عاشق للشاعر عبدالله السبيعي (الكاتـب : عبدالله الحضبي - آخر مشاركة : غادة نصري - مشاركات : 1 - المشاهدات : 566 - الوقت: 01:24 AM - التاريخ: 06-08-2021)           »          ترجمة عشر قصص قصيرة جدًا -- سمير الشريف (الكاتـب : نزار سرطاوي - مشاركات : 2 - المشاهدات : 356 - الوقت: 04:28 PM - التاريخ: 06-05-2021)

التقييم: الأصوات 3, بمعدل 5.00.

أرزاق

أضيفت بتاريخ 09-14-2011 الساعة 09:43 AM بواسطة عبدالناصر البنا

والست ارزاق جايه تاخد الحقنه
والشمس ليه حاميه والحر خانقنا
صعبه قوي الدنيا الله يرزقنا

والحر ميه
وعرق مغرقنا
والحاراميه
ف الحاره ميه
ايه اللي حيلتنا
بقي جاي تسرقنا
الست ارزاق جايه تاخد الحقنه
قالت مفيش فايده
الفقر حاصرها
وبنتها عايده
ابوها سفرها
لناس قرايبينه
وربنا يعينه
ع البعد وفراقنا
والست ارزاق جايه تاخد الحقنه
واللي حاكمنا
قال ايه معلمنا
هو اللي سايقنا
ف الحرب غرقنا
وعشان مفيش منه
ف شبابه و ف سنه
خرب البلد كلها
وقعد علي تلها
وخطب وقال انه
النصر ورا منه
واحنا اللي صدقنا ومشينا ورا منه
والست ارزاق جايه تاخد الحقنه
ست ام عثمان قال قال
فتحت لنا دكان بقال
هتبيعلنا السكر يا خال
والكوكا كولا عال العال
جابت بنات مجابتش عيال
ابو ابراهيم اتمطع قال
جاي اخطب منك عيوشه
وحنا علينا العشا والكوشه
وانتي اشتريلها ياست عزال
ردت قالتله ايه ايه ايه
انتي عاملي افندي وبيه
فز خد ابنك واسرح بيه
لاكن ابراهيم كان غاوي البت
يابا اهدي يابا اهدي ياست
حبه عندي هيمشي الحال
قام انتفض الراجل قال
مادخلش بيت ومفهشي رجال
قوم بينا نشد الرحال
واللي عاوزنا يلحقنا
والست ارزاق جايه تاخد الحقنه
أضيفت فيغير مصنف
المشاهدات 8128 التعليقات 0 إرسال المقال إلى بريد
مجموع التعليقات 0

التعليقات

 

الساعة الآن 08:54 PM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.
By: Host4uae.ae


HêĽм √ 3.1 BY: ! ωαнαм ! © 2010
جميع ما يكتب فى مؤسسة صدانا يعبر عن وجهة نظر كاتبة فقط ولا يعبر بالضروره عن وجهة نظر إدارة الشبكة

a.d - i.s.s.w

جميع الحقوق محفوظة لصالون صدانا الثقافي 2018 ©